SoMe – en «uimotståelig» distraksjon?

Photo: Jørn H. Skjærpe

Forfatter Clay Shirky, som også er lærer ved bl.a. New York University, publiserte i høst et innlegg rundt fenomenet multitasking. Shirky – omtalt av Washington Post som «en ledende professor innen nye medier» – forklarte her hvorfor han hadde bannlyst bruken av teknologiske hjelpemidler som PC-er, nettbrett og smarttelefoner i sine forelesninger.

– Vi vet at multitasking er ugunstig for kvaliteten av kognitivt arbeid, og spesielt den typen kognitivt arbeid vi etterspør hos våre studenter, skriver han i innlegget.

Shirky trekker fram at multitasking kan ha en negativ effekt på vår deklarative hukommelse (se definisjon her). Han peker blant annet på en studie utført ved Stanford University, her beskrevet hos Washington Post, som viser at ivrige multitaskere faktisk er dårligere på å velge hvilke oppgaver de skal konsentrere seg om.

Ekskjæreste vs. Krimkrigen

Studien viser til multitasking som et stabilt fenomen, men bruken av laptop, PC og mobil har ifølge Shirky en forverrende effekt. Problemet er spesielt aktuelt for ivrige brukere av sosiale medier.

– Sosial informasjon er umiddelbart og følelsesmessig engasjerende. Både formen og innholdet av en Facebook-oppdatering er nesten uimotståelig distraherende, spesielt i konkurranse med en foreleser, poengterer Shirky.

Under gir han følgende eksempel på hvorfor:

««Din tidligere kjæreste tagget deg i et bilde» versus «Krimkrigen var den første konflikten som i stor grad ble påvirket av bruken av telegrafen». Ser du forskjellen?»

– Umulig å motstå

Og ikke nok med det; Shirky påpeker i tillegg at de sosiale mediene er designet nettopp for å få vår oppmerksomhet.

Formen og innholdet av en Facebook-oppdatering kan altså være nesten uimotståelig, men når dette kombineres med en visuell «alarm» blir vondt til verre:

“Humans are incapable of ignoring surprising new information in our visual field, an effect that is strongest when the visual cue is slightly above and beside the area we’re focusing on. (Does that sound like the upper-right corner of a screen near you?) (…)

“A Facebook-update may be almost irresistible, but when combined with a visual alert in your immediate peripheral vision, it is—really, actually, biologically—impossible to resist. Asking a student to stay focused while she has alerts on is like asking a chess player to concentrate while rapping their knuckles with a ruler at unpredictable intervals.

Hele innlegget kan du lese her. Anbefales!

«Mental tåke»

Aftenposten skrev nylig en sak om samme tema.

Earl Miller, nevrologiprofessor ved MIT, sier ifølge avisen til engelske The Guardian at vi ikke er så flinke til å multitaske som vi tror.

“Hjernen fungerer ikke slik. Isteden skifter vi lynraskt mellom forskjellige oppgaver, mens hjernen strever med å henge med i svingene. Multitaskingen gir økt produksjon av stresshormonet kortisol, samt av adrenalin, noe som kan overstimulere hjernen og føre til «mental tåke».

“Samtidig blir multitasking til en selvforsterkende «avhengighet». Vi søker ytre stimuli som kan utløse belønningssystemene i hjernen. Dermed belønner vi oss selv hver gang vi mister fokus fra det vi holder på med.

Tidstyv

Noen av dere har kanskje lest mye om dette allerede, men problemstillingen virker å være mer aktuell enn noen gang. Selv har jeg latt meg distrahere flere ganger kun mens jeg har skrevet dette innlegget, blant annet grunnet et behov for å sjekke sosiale medier. Spesielt Twitter har blitt et viktig arbeidsverktøy for meg i jobben som journalist, men antakelig sjekker jeg Twitter, Facebook og Instagram mye mer enn det jeg strengt tatt hadde trengt.

Er det fornuftig av Shirky (og andre) å vende tommelen ned for teknologi i klasserommet/andre lignende settinger? Hadde konsentrasjonen vår vært markant bedre uten sosiale medier, eller hadde man da funnet andre beleilige distraksjoner?

For min egen del har jeg i det minste blitt mer bevisst på at SoMe kan være en tidstyv når det strengt tatt ikke trenger å være det.

Avslutter med et eksempel en kamerat nylig ga meg:

“Hvis et program på jobb bruker tid på å laste, tar jeg umiddelbart opp mobilen for å sjekke Instagram. Vips, så er konsentrasjonen vekk. Har det da kommet et nytt varsel i tillegg, er det ikke snakk om å legge vekk mobilen før jeg har sjekket det.

Kom gjerne med tanker og innspill!

Se også: Clay Shirky: How social media can make history (pensum på kurset ELE 3707, BI)

Advertisements

4 thoughts on “SoMe – en «uimotståelig» distraksjon?

  1. Aller først, Jørn. Flott blogginnlegg!

    Vanskelig tema, da det foreløpig finnes lite forskning som gir entydige svar. Barn i dag omtales som “digitale innfødte”. Betyr det at de er bedre rustet til å multitaske? Sikkert, men betyr det at deres observasjonsevne, læringsevne eller konsentrasjonsevne er bedre enn hos “digitale innvandrere”, som den voksne generasjonen omtales som? Uten å ha lest altfor mye forskning på området, tenker jeg at dette er et problem i skolerommet. Når oppmerksomheten forstyrres, krever det energi å komme tilbake på “sporet”. Trekker en parallell til egen erfaring. Jeg jobber i kommersiell seksjon, men mye mot it-utviklere. Disse jobber med komplekse problemstillinger og krever i perioder “fred” fra forstyrrelser. Har mer enn en gang fått “blikket”, når jeg har forstyrret med “du, jeg har bare et kort spørsmål”… Er det ikke slik vår hjerne fungerer? Kan den virkelig fokusere på flere ting på en gang, eller vil ikke distraksjoner ødelegge konsentrasjonsevnen?

    Jeg tror det er bra at man i klasserommet fokuserer på en komminikasjonskanal, ett budskap og en avsender. Alt annet blir distraksjoner som tar bort fokuset – som for eksempel hun søte på rad tre… 😄

    Se forøvrig denne artikkelen:
    http://www.dagen.no/Nyheter/10/09/2014/Forsker_advarer_%E2%80%A8mot_multitasking-112345

    Like

    • Takk for det, Morten!

      Tenker det samme. Må være vanskelig for lærerne/foreleserne å konkurrere med ting som tar vekk fokus.

      “Blikket” har forresten jeg også opplevd i samme setting 😄

      Like

  2. Jeg har lest denne artikkelen tidligere. Enig med deg, den er både interessant og høyst relevant. Og omdiskutert. Hvilken reell effekt multitasking har både på hukommelse og læring vil vi vel kanskje først få vite om fler år, når vi virkelig har dokumentasjon på bruk, særlig i en generasjon som nærmest vokser opp med denne måten å skaffe seg kunnskap på. Når det gjelder bruk av sosiale medier i klasserommet tror jeg lærer fort opplever studentener som holder på med mange kanaler samtidig er ukonsentrerte og som ikke får med seg alt som blir sagt fra kateteret. Det viser jo også karakternene. Men jeg har jeg stor tro på bruk av dem både redagogisk og læringsmessig, Men bruken må settes inn i en kontekst der innhold i disse kanalene støtter eksisterende pensum og annen pedagogikk. Først da vil nok verdien i å bruke dem gi resultater. Håper ellers alt går bra, selv befinner jeg meg i Thailand denne uka – men ser jo at Svein Tore holder fortet der hjemme 😉

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s